10. Listopad 2022

HONDA CL500, modelový rok 2023

Nový model: Nová Honda CL500 se nese v duchu bohatého retro stylu inspirovaného
modely řady CL z let šedesátých a sedmdesátých. Stroj je vybaven motorem z řady Honda
CB500, který je vhodný i pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2, využívá nový
lichoběžníkový rám z ocelových trubek, odpružení s dlouhým zdvihem a efektní kombinaci
19- a 17palcového předního a zadního kola. Stroj je určen pro náročný městský provoz,
nezalekne se však ani lehčího terénu. Mimořádně atraktivní styl je bohatý na detaily, jako je
zaoblená palivová nádrž, kolenní chrániče, gumové manžety vidlice, či zvednutý tlumič
výfuku se dvěma koncovkami s perforovaným ochranným krytem. Veškeré osvětlení je
tvořeno LED diodami, přístrojový panel je vybaven inverzním LCD displejem a čtyři moderní
barevná provedení nechávají CL500 v davu ještě více vyniknout.
Obsah:
1. Úvod
2. Informace o modelu
3. Hlavní vlastnosti
4. Příslušenství
5. Technické parametry
1. Úvod

Společnost Honda má dlouhou historii výroby strojů s nižším zdvihovým objemem, které
jsou navrženy na míru jezdcům po celém světě. Výsledkem kombinace snadné
ovladatelnosti, živého motoru, dostupnosti a výrazné individuality jsou motocykly, které pro
své majitele postupem času znamenají stále více.
CL z let šedesátých a sedmdesátých sloužily řadu let k závodům, k běžným jízdám i
k prostému potěšení. Přitom prokázaly, že lehký motocykl s terénní dynamikou dokáže být
zábavný i ve městě, a jeho styl s vysokým rámem a vzhůru mířícími výfuky se později stal
ikonou pro mnoho jezdců 21. století.
Po pěti dekádách, konkrétně v roce 2018, do modelové řady značky Honda přibyl CMX500
Rebel určený pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2. Tento model se ihned stal
mimořádně populárním nejen díky kombinaci tradičních a moderních prvků, ale především
díky mimořádně širokým možnostem jeho dalších úprav. A jako celek tvořený motorem,
podvozkem a vzhledem se stal neodolatelným pro zástupy mladých jezdců a v posledních
dvou letech se v tichosti stal nejprodávanějším custom motocyklem v Evropě.
O pět let později nastal čas na něco nového a pro modelový rok 2023 značka Honda znovu
představuje stroj, který hrdě nese označení CL –⁠ pro jezdce, kteří se rádi trochu odlišují.
CL500 do velké míry čerpá inspiraci z původního modelu CL72. Má ten správný vzhled,
správný motor i odolnost, díky nimž se skvěle hodí do drsného městského provozu. A pokud
se týče možností přizpůsobení, ty jsou omezeny pouze představivostí majitele. U tohoto
stroje žádná jiná omezení neexistují.
Pan Hiroshi Furuse, vedoucí projektu CL500, Honda R&D Japonsko:

„Model CL500 jsme vyvinuli jako stroj, který svému majiteli umožní skutečně vystoupit
z davu, a zároveň mu dává prostor k sebevyjádření. Mladá generace ho může bez váhání
používat a vychutnávat si ho v každodenním životě, neboť je navržen tak, aby se stal
radostnou a nedílnou součástí životního stylu. I ve standardním provedení má jeho off-road
silniční styl vizuální kouzlo, které jej odlišuje od všech ostatních modelů značky Honda. A
navíc může své majitele skutečně inspirovat k tomu, aby se při jeho úpravách vydali
jakýmkoli směrem.“

2. Informace o modelu
Vývojový koncept uplatňovaný od počátku projektu CL500 byl nazván „Vyjádřete sami
sebe“. Vzhledem k zaměření na mladou populaci, pro kterou je důležitý styl, byl tento model
navržen tak, aby přesně zapadl do životního stylu svého majitele, a aby zvládl každodenní
dojíždění do práce, dlouhé víkendové vyjížďky, ale dokonce i lehký terén –⁠ a aby při tom
upoutal pozornost.
Přesně jak by tomu mělo u stroje pro mladší jezdce být, lze jej samozřejmě také velmi
snadno přizpůsobit individuálnímu vkusu. Pro tento účel je připravena řada originálního
příslušenství Honda, které zvýší jeho osobitost, praktičnost a styl.
V případě řadového dvouválcového motoru se zdvihovým objemem 471 cm3 se jedná
o oblíbený agregát značky Honda určený pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2,
který disponuje výkonem 34,3 kW a točivým momentem dosahujícím příjemných 43,4 Nm.
Pro použití v modelu CL byl tento motor vybaven unikátním nastavením elektronické řídicí
jednotky a krátký koncový převod je zárukou dynamické akcelerace v městském provozu
nejen při rozjezdech, ale i při jízdě na libovolný rychlostní stupeň. Šestistupňová převodovka
je vybavena pomocnou třecí spojkou.
Zcela nový mřížový hlavní rám z ocelových trubek není jen stylistickým prvkem, ale také
základem snadné ovladatelnosti. Odpružení s dlouhým zdvihem je tvořeno 41mm
teleskopickou vidlicí a nastavitelným zadním tlumičem, zatímco kola o rozměrech 19 palců
vpředu a 17 palců vzadu jsou obuta do špalíkových pneumatik. Obě brzdy jsou vybaveny
modulací ABS, která byla speciálně vyvážena s ohledem na vynikající výkon na různých
površích, včetně lehkého terénu.
Veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami, přístrojový panel obsahuje kompaktní inverzní
LCD displej a zadní ukazatele směru jsou vybaveny technologií výstražných světel pro
nouzové brzdění (Emergency Stop Signal – ESS), která při nenadálém prudkém brzdění
začnou blikat.

Model CL500 pro rok 2023 bude dostupný v následujících barevných provedeních:
Oranžová Candy Energy Orange
Zelená metalíza Mat Laurel Green Metallic
Modrá Candy Caribbean Blue Sea
Matná černá metalíza Matt Gunpowder Black Metallic,

3. Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled a výbava
Informace pro tisk, CL500, modelový rok 2023
- Jednoduchý a syrový vzhled, stejně jako u původního modelu CL
- Díky sedlu ve výšce 790 mm jezdec snadno dosáhne na zem a má dostatek
prostoru pro nohy
- Přístrojový panel s inverzním LCD displejem a držák přilby pod sedlem
- Kompletní LED osvětlení a zadní ukazatele směru s technologií výstražných
světel pro nouzové brzdění (ESS)
„Jednoduchý, syrový a odolný“ – to byla tři slova, která tvořila základ uvažování týmu
designérů při návrhu modelu CL500. Styl silničního motocyklu kategorie scrambler vypadá
dobře všude, kde se objeví. Jako bonus nabízí ergonomické vlastnosti, díky kterým je stroj
velmi snadno ovladatelný v celé řadě situací.

Kombinace čistého tvaru zaoblené palivové nádrže a vzhůru mířícího tlumiče výfuku
s nerezovým ochranným krytem silně rozeznívají struny nostalgie. A všechny s láskou
propracované detaily –⁠ ochranné polepy nádrže, gumové manžety vidlice, vatovaný hladký
vnější potah sedla s vyraženým logem Honda, vysoko umístěná řídítka –⁠ dohromady
vytvářejí vzhled, z něhož vyzařuje šarm. Všechna barevná provedení kontrastují s černě
lakovaným motorem a podvozkem, díky čemuž barvy ještě více vyniknou.
Sedlo ve výšce 790 mm, které má navíc zúženou střední část, usnadňuje jezdci dosažení na
zem a poskytuje dostatek prostoru pro nohy. Jeho součástí jsou i boční přesahy, které
zakrývají prvky rámu při jízdě vstoje, a nízká zadní část pro snadné nastupování
spolujezdce. Sedlo lze snadno sejmout pomocí klíčku zapalování a pod ním se nachází
elegantně ukrytý držák přilby.
Vysoká řídítka nejenže dobře vypadají, ale jejich úhel je nastaven tak, aby umožňoval
ovládání stroje vsedě i vstoje, jejich součástí jsou rukojeti v off-road stylu a vnitřní závaží pro
snížení únavy. Ochranné polepy nádrže slouží jako dodatečné místo pro kontakt nohou při
jízdě vstoje; ocelové stupačky jsou široké a pro vyšší komfort jsou opatřeny gumovými
vložkami.
Nízko umístěný světlomet o průměru 175 mm má klasický tvar, uvnitř se však nacházejí čtyři
LED diody se silnými vnitřními čočkami, které při jízdě za tmy vytvářejí charakteristický
světelný vzor. Malé kruhové LED ukazatele směru o průměru 55 mm mají klasický vzhled a
jsou umístěny po obou stranách tenkého oválného zadního LED světla.
V elegantním 100mm kruhovém přístrojovém panelu je umístěn inverzní LCD displej.
Přehledně zobrazované informace zahrnují ukazatel zařazeného rychlostního stupně,
spotřeby paliva, či šipky doporučující vhodný okamžik k přeřazení.
Při prudkém a náhlém brzdění se aktivuje standardně dodávaná funkce výstražných světel
pro nouzové brzdění (ESS), která rozbliká zadní ukazatele směru, aby upozornila řidiče
vzadu. Tato funkce se po určité době sama vypne.
Se spotřebou paliva 3,6 l/100 km má stroj při 12litrové nádrži potenciální dojezd přes
300 km.

3.2 Podvozek
- Lichoběžníkový rám z ocelových trubek
- 41mm teleskopická vidlice a dva zadní tlumiče s nastavitelným předpětím
pružin
- Dvoupístový přední brzdový třmen a 310mm plovoucí kotouč
Informace pro tisk, CL500, modelový rok 2023
- Systém ABS vyvážený pro jízdu v lehkém terénu
- Kombinace 19palcového kola vpředu a 17palcového kola vzadu

Lichoběžníkový rám z ocelových trubek zajišťuje ovladatelnost, jízdní komfort a je základem
stylu modelu CL500. Sám o sobě je krásně jednoduchý, se silnými trubkami a zadním
pomocným rámem ve tvaru smyčky. Při optimalizaci tuhosti a vyvážení hmotnosti byla
využita konstrukce za pomoci počítačů (Computer Aided Engineering – CAE).
Tento motocykl kategorie scrambler si musí poradit se všemi nástrahami – od drsných
městských ulic až po nerovné polní cesty. Při návrhu podvozku bylo cílem vytvořit lehké a
citlivé řízení s odpružením, které dokáže pohlcovat nárazy.
Světlá výška dosahuje 155 mm, sklon vidlice 27°, závlek 108 mm a rozvor kol činí
1 485 mm. Pohotovostní hmotnost je 192 kg.
Přední 41mm teleskopická vidlice má zdvih 150 mm a je opatřena klasickými černými
manžetami. Ty kromě klasického stylového vzhledu chrání ramena vidlice a ucpávky před
prachem a poškozením. Vrchní a spodní body upevnění vidlice byly navrženy speciálně pro
model CL a přispívají k maximální přesnosti a citlivosti řízení. Na zádi se nachází elegantně
jednoduchá kyvná vidlice ze 45mm kulatých trubek, která stroji dodává svalnatý charakter.
Dva zadní tlumiče s dlouhým zdvihem zajišťují zdvih 145 mm a umožňují nastavení předpětí
pružiny v 5 stupních (3 nahoru od standardní polohy, 1 dolů). Tlumení obou kol je nastaveno
tak, aby zajišťovalo hladkou a pohodlnou jízdu bez ohledu na povrch vozovky.
Dvoupístový přední třmen se prostřednictvím sintrovaných destiček zakusuje do 310mm
plovoucího kotouče. Hydraulický tlak mezi předním a zadním jednopístovým třmenem
(s 240mm kotoučem) je vyrovnáván tak, aby byla zajištěna co nejlepší kontrola nad
brzděním na celé řadě různých povrchů. Také systém ABS byl optimalizován pro použití na
nezpevněných cestách i na asfaltu.
Stroj je opatřen 19palcovým kolem vpředu a 17palcovým kolem vzadu, čímž je zajištěna
jistá přilnavost a ovladatelnost v různých typech terénu. Pneumatiky Dunlop Mixtours
s hlubokým vzorem mají rozměr 110/80 R19 vpředu a 150/70 R17 vzadu.

3.3 Motor
- Řadový kapalinou chlazený dvouválec o objemu 471 cm3 vhodný pro držitele
řidičského oprávnění A2
- Unikátní nastavení systému vstřikování paliva PGM-FI a kratší koncový převod
- Pomocná/třecí spojka pro kontrolu nad zadním kolem
- Ikonický vzhůru mířící tlumič výfuku se dvěma koncovkami

8ventilový kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor Hondy CL500 o objemu 471 cm3
se vyznačuje hladkým chodem, snadným ovládáním a atraktivními vlastnostmi. Tento
mimořádně oblíbený a odolný agregát si svou pověst získal v modelech řady Honda
CB(R)500 a v CMX500 Rebel. U CL500 byly revidovány mapy systému elektronického
vstřikování paliva PGM-FI a nové je také uspořádání sacích a výfukových kanálů, které
přispívají k dynamickému točivému momentu 43,4 Nm při 6 250 ot./min. a maximálnímu
výkonu 34,3 kW při 8 500 ot./min. Pro svižnější akceleraci bez ohledu na zařazený
převodový stupeň je použito zadní ozubené kolo s 41 zuby, zatímco u modelu Rebel je zubů
pouze 40.
Jedná se o pohonnou jednotku, která dosahuje skvělé rovnováhy mezi fyzickými rozměry a
pružným výkonem a ochotně poskytuje točivý moment ve středních otáčkách i při nejvyšším
Informace pro tisk, CL500, modelový rok 2023
výkonu, což z ní dělá jeden z nejoblíbenějších motorů značky Honda. Vrtání a zdvih jsou
67 x 66,8 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7:1. Hlava válců používá vahadla,
která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné
použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření.
Tichý rozvodový řetěz (SV Chain) má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a
zvyšuje ochranu proti prachu. Tření je dále sníženo přidáním kroužků na spodní části pláště
pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro
zajištění lepšího mazání).
Zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je
umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Převody setrvačníku používají sestavu
2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí
a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je
speciálně tvarované a jeho nízká hmotnost umožňuje volné otáčení motoru se sníženou
setrvačností. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm.
Kliková skříň je tvořena odstředivě litými tenkostěnnými prvky. Jejich vnitřní konstrukce
klade důraz na snížení ztrát čerpáním, které mohou u zapalování s posunem 180° nastat.
Hluboká olejová vana pojme 3,2 l.
Šestistupňová převodovka s hladkým chodem je navržena tak, aby umožňovala snadné
řazení, a to zejména ve městě. Pomocná/třecí spojka přispívá k lepší kontrole nad chováním
zadního kola, usnadňuje ovládání páčky a snižuje únavu jezdce.
Ikonický tlumič výfuku ve stylu CL se dvěma koncovkami je zahnutý směrem nahoru a je
napojen na svody s uspořádáním 2-1. Zvuk stroje byl v porovnání s modelem Rebel vyladěn
s důrazem na nižší frekvence, a to při zachování podobného pulzujícího pocitu.

4. Příslušenství
Pro model CL500 je k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda, se kterým
lze stroj přizpůsobit preferencím jezdce.
Podsedlový rám byl navržen pro snadnou montáž kosmetických dílů a textilních bočních
tašek; na zadní nosič lze upevnit 38litrový vrchní kufr. Pro vyšší jezdce je k dispozici také
o 30 mm vyšší sedlo v hnědé barvě s černým dvojitým prošíváním.
Kosmetické doplňky, které zvyšují klasický terénní styl, zahrnují lehké polypropylenové
boční desky na závodní číslo, štítek, chrániče rukojetí a vysoký přední blatník. Mezi
praktické prvky patří vyhřívané rukojeti, nabíjecí zásuvka či kryty zadních tlumičů.
Pro větší pohodlí jsou připraveny tři speciálně navržené pakety:
Paket ADVENTURE
Chrániče rukojetí, vysoký přední blatník, kryt zadních tlumičů a rallye stupačky.
Paket TRAVEL
Textilní taška na sedlo, vyhřívané rukojeti, 12V nabíjecí zásuvka, nastavitelná brzdová
páčka a ochranné nálepky na nádrž.
Paket STYLE
Informace pro tisk, CL500, modelový rok 2023
Kryt světlometu, proužek na kryt světlometu , polepy kol, zadní boční kryt, proužek na zadní
boční kryt a zvýšené sedlo.

5. Technické parametry
MOTOR
Typ motoru
Kapalinou chlazený, čtyřtaktní čtyřventilový
dvouválec DOHC
Zdvihový objem 471 cm3
Vrtání x zdvih (mm) 67 x 66,8
Kompresní poměr 10,7 : 1
Maximální výkon 34,3 kW při 8 500 ot./min.
Max. točivý moment 43,4 Nm při 6 250 ot./min.
Úroveň hluku (dB) Bude potvrzeno
Olejová náplň 3,2 l
Startování Elektrické
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže 12 l
Emise CO2 (WMTC) 84 g/km
Spotřeba paliva 27,7 km/l
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Kapacita baterie 12 V, 7 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky Mokrá lamelová, pomocná třecí spojka
Typ převodovky 6stupňová manuální převodovka
Stálý převod Řetěz
RÁM
Typ rámu Ocelový, kosočtvercové profily
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V) 2 175 mm x 831 mm x 1 135 mm
Rozvor kol 1 485 mm
Záklon rejdového čepu 27°
Závlek 108 mm
Výška sedla 790 mm
Světlá výška 155 mm
Pohotovostní hmotnost 192 kg
Poloměr otáčení 2,6 m
ZAVĚŠENÍ KOL
Přední vidlice Teleskopická 41mm vidlice, zdvih 150 mm
Zavěšení zadního kola
Dva tlumiče s kyvným ramenem ze 45mm kulatých
trubek, nastavení předpětí v 5 stupních
KOLA
Přední kolo Lité, hliníkové
Zadní kolo Lité, hliníkové
Informace pro tisk, CL500, modelový rok 2023
Pneumatika vpředu 110/80R19M/C 59H
Pneumatika vzadu 150/70R17M/C 69H
BRZDY
Typ ABS 2kanálový
Brzdy vpředu Jeden 310mm plovoucí kotouč, dvoupístový třmen
Brzdy vzadu Jeden 240mm kotouč, jednopístový třmen
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panel
LCD panel s ukazatelem rychlosti, dvěma denními
počítadly, ukazatelem množství paliva a spotřeby,
hodinami, ukazatelem zařazeného rychlostního
stupně a indikátorem přeřazení na vyšší rychlostní
stupeň
Světlomet LED
Zadní světlo LED
12V zásuvka Volitelná výbava
Zabezpečovací systém HISS
Další funkce ESS

Upozornění: veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího
upozornění změněny. Uvedené hodnoty spotřeby paliva jsou výsledky naměřené
společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC.
Zkoušky se provádějí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem
a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti
na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky,
tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce
a dalších faktorech.

Odkazy ke shlédnutí:
https://www.honda.cz/motorcycles/range/street/cl500/overview.html
https://www.youtube.com/user/CZHonda/videos